Page 55 - 81 ÇALIKUŞU ADIYAMAN SAYI 5 EYLÜL
P. 55
ADIYAMAN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ği, bu belgeci yanla birleşince, Osman Hamdi Bey’in Paşa Camii Önünde, Ab-ı Hayat Çeşmesi, Silah Taciri,
büyük boyutlu kompozisyonlarına, Osmanlı döne- Gezintide Kadınlar, Kaplumbağa Terbiyecisi, Yemeni-
minin yaşam biçimlerini sergileyen bir kostümler ve li Kız, Şehzade Türbesinde Derviş, Sultan Ahmed Ca-
gelenekler havası sinmiştir. Feraceli kadınlar, medre- mii, Çinili Köşk başlıca yapıtları arasında sayılabilir.
se avlusunda tartışan hocalar, dua eden türbedarlar, Anıtsal nitelikli figür ressamlığının yolunu açmış ol-
saray çevresinin insanları, silah satıcıları, genç kadın ması, Osman Hamdi Bey’in çağdaş sanatımıza getir-
portreleri, yöresel tipleri bize Osmanlı kültürünün re- diği başlıca yeniliktir. Ne ondan önce, ne de ondan
simlere yansıyan sah nelerini düşündürür. sonra uzun bir süre, bu çapta bir figür ressamlığı gö-
Büyük Boyutlar ve Titizlik remiyoruz. Başta İbrahim Çallı olmak üzere empres-
Resim, Osman Hamdi Bey’e göre, doğanın yonistlerin bir bölümü, bu ressamlığı daha çok portre
izleyicisi olmak zorundaydı. Küçük bir kumaş kıvrı- düzeyinde geçerli kılmaya çalışmışlardır. Ama insanı
mı, gözden kaçabilecek bir ayrıntı, figürün kimliğine çevresiyle birlikte, bir bütün olarak ele alıp, bir kom-
yardımcı olabilecek giyim kuşam özelliği, çevreyi ta- pozisyon düzeyinde titiz bir gözlemden geçirme gele-
nımaya olanak verecek yaşam incelikleri, onun tab- neği Osman Hamdi Bey ile başlamıştır, denebilir.
lolarında ihmale gelmeyecek bir titizliğin süzgecin-
den geçmiş ve akademiciliğin katı kuralcılığı, Osman Talat DOĞAN
Hamdi Bey’de sadık bir yandaş bulmuştur. Rüstem GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ
55