Page 54 - 81 ÇALIKUŞU ADIYAMAN SAYI 5 EYLÜL
P. 54

ADIYAMAN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ






















































        mesi, ayrıca müzenin yeni bir yapıya aktarılması ve  tanbul’da, eski adı Sanayi-i Nefise Mektebi olan günü-
        genişletilmesi, onun müdürlüğü zamanındadır. Eski  müzdeki Güzel Sanatlar Akademisi’nin kurulmasında
        eserlerin kaybolmasını önlemek amacıyla çıkardığı  da doğrudan doğruya katkısı oldu. 1883’te kurduğu
        “Asar-ı Atika Nizamnamesi” ile bir arkeolog olarak  bu okulu, 27 yıl müdür olarak yönetti.
        Sayda yakınlarında Fenike krallarına ait bir nekropol-        Çok Yönlü Bir Sanat ve Kültür Adamı
        de bularak, Istanbul’a taşıttığı lahitler (başta İskender     Osman Hamdi Bey, Batıya yönelik çağdaş Türk
        Lahdi) ve 1892’de bu konuyla ilgili olarak kaleme aldı- sanat ve kültürünün biçimlenmesinde, kurumlaşma-
        ğı bilimsel inceleme (Th. Reinach ile) onun çalışmala- sında hem bir yönetici ve bürokrat olarak, hem de bir
        rı arasında ön sırada yer alır.                       sanatçı olarak değişik açılardan etkili olmuştur. Çağ-
               Çeşitli devlet görevlerinde çalışan Osman  daş kültürümüzün yakın geçmişinde, Osman Hamdi
        Hamdi Bey, Nemrut Dağı tümülüsünde, Lagina’da  Bey yapısında bir başka kişi bulmak zordur. Onun bir
        bulunan Hekate Tapınağı’nda kazılar yaptı. En önem- kültür adamı olarak etkinliği, ressam yönünü bir ölçü-
        li arkeolojik kazısı Sayda (Sidon, Lübnan) kazısından  de gölgelemişse de, anıtsal boyuttaki figürlü kompo-
        kral mezarlığı kazılarıdır.                           zisyonlarına, çağdaş Türk resminde kendi türünün ilk
               Lahitler için müzede ek bölümün açılması,  örnekleri gözüyle bakılabilir. Doğulu giysiler içindeki
        müze kitaplığının geliştirilmesi gibi çalışmalar da bu  bu figürleri, Osman Hamdi Bey’i aynı zamanda “or-
        arada anılabilir. Bu tür çalışmaları nedeniyle, birçok  yantalist” bir ressam olarak görmemizin de nedenidir.
        bilim kuruluşundan fahri doktorluk belgesi alan Os- Onun resmi, Paris’te gördüğü katı sanat eğitiminin de
        man Hamdi Bey, Türki-ye’de arkeolojinin kökleş- bir gereği olarak, akademik ve doğacı bir resimdir. Do-
        mesinde büyük payı bulunan bilimsel araştırmalara  ğulu giysiler içinde çektirdiği kendi fotoğraflarından
        bizzat katıldı ya da bu araştırmaların bir bölümünü  yararlanarak çizdiği büyük boyutlu kompozisyonları,
        yönetti. Sayda kazısı, onun adını uluslararası bilim  biraz da belgeci bir görüşten ve klasik bir estetikten
        çevrelerinde, saygın bir düzeye yükseltti. Ayrıca Is- kaynaklanır. Doğulu atmosferin görkemi ve çekicili-

        54
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59